sunnuntai 17. marraskuuta 2013

IB: CAS & UWC-LIFE

Viime kuussa kirjoitin ensimmäisen osan mun IB-postauksista, ja nyt tulis sitten toinen. Eli kuten silloin jo mainitsin, saadakseen IB-tutkinnon ei riitä pelkkä opiskelu. Meidän viikot koostuu myös fyysisestä ja luovasta aktiviteeteista ja vapaaehtoistyöstä.

Mun fyysinen aktiviteetti täällä on sulkapallo. Meillä on kyllä tarjolla kaikkea purjehtimisesta vuorikiipeilyyn, mutta mä päätin ottaa tuon "tylsän". Oon aina halunnut aloittaa pelaan sulkapalloa, mutta se ei Suomessa ollut mahdollista. Oon kehittynyt tän syksyn aikana aika paljon, koska mun lentopallotausta auttoi asiaa tosi paljon, kun liikeradat on niin samanlaisia. Talvella on mahdollista harrastaa myös hiihtoa tai laskettelua, mutta mä en nyt tiedä vielä aionko tehdä kumpaakaan... Koska en oo oikeastaan ikinä tykännyt hiihdosta, mutta se ois täällä kyllä ihan erilaista.


Luovana aktiviteettina mulla on täällä "current affairs", jota en nyt yritä suomentaa järkevästi. Kerran viikossa kokoonnutaan meidän ryhmän ja historian opettajan kanssa luokkaan puhumaan sen viikon uutisista. Mä yritän isänmaallisesti tuoda aina jotain Suomesta, joka jaksaa aina naurattaa muita.. Nautin siitä tunnista tiistai-iltapäiväisin todella paljon. Tiedän niiin paljon enemmän maailmasta nyt kuin kolme kuukautta sitten. Ei niitä lähi-idän uutisia, esimerkiksi, tajua ikinä kunnolla, ennen kuin kuulet ne israelilaisen suusta. Tai Egyptin tilannetta egyptiläisen näkökulmasta.

No sitten vapaaehtoistyöhön, joka mulla on vähän takkuillut täällä, mutta ei mun omasta syystä. Monista syistä johtuen oon siis ollut siellä vaan kahdesti.... Esim nyt torstaina mentiin sinne yhdessä serbialaisen tytön kanssa jonka kanssa teen sitä, ja soiteltiin sitä alaovella olevaa summeria aika monesti eikä kukaan vastannut, joten jouduttiin tulemaan takaisin.. Mutta anyway, me siis vieraillaan semmoisen neljäsosa brittiläisen naisen luona, joka sairastaa MS-tautia. Siellä aina torstai-iltaisin tunti jutellaan sen kanssa. Aiemmilla kerroilla ollaan juteltu englanniksi, mutta musta tuntuu, että ensi viikolla oon valmis tekemään sen italiaksi. Itse asiassa oon yllättynyt kuinka paljon tykkään mun vapaaehtoistyöstä, siitä saa joka kerta hyvän mielen ja tekee aina hyvää päästä kerran viikossa pois Duino-kuplasta Triesteen. Mutta vapaaehtoistöitäkin täällä on tarjolla laidasta laitaan, on täällä Duinossa asuvien vanhempien ihmisten luona vierailua puutarhan hoitamiseen :D


Eli tuossa oli nyt nuo, mitkä tällä hetkellä pyörii aikataulussa mukana. Sitten meillä on myös "college service" mikä alkaa tammikuussa ykkösille. Eli tehdään jotain koulun eteen, siivotaan labroja, työskennellään "university officessa" tai jotain vastaavaa. Mä en vielä tiedä, mitä tuun tekemään, eikä sillä oikeastaan oo hirveenä väliä. Sitten meillä on myös kaikkea muuta mukavaa:

INTERNATIONAL AFFAIRS: International affairs on yleensä noin kuukauden välein, ja nyt tämän syksyn aikana meillä on ollut kaks puhujaa. Toinen Suomesta!!!! eli Pilvi Torsti joka on itsekin aikoinaan valmistunut täältä, jonka luento koski aika paljon Suomea ja sitten Balkaneita ja hänen omaa uraansa. Toinen puhuja oli tämän viikon maanantaina, brittien suurlähettiläs Sloveniassa jonka "luento" koski EU:ta. Mutta hän puhui kyllä ehkä vaan vartin, ja antoi loppuajan aikaa kysellä mikä oli tosi mielenkiintoista. Se aika ei siltikään riittänyt, sillä niin moni halusi kysyä ja esim. minä en edes ehtinyt kysyä. :( Mutta siis periaatteessa ne puhujat voi olla mistä vain ja aihe niinkin laajalta alueelta kuin international affairs..

PROJECT WEEK: Projektiviikon valmistelut on parhaillaan käynnissä, koska projektiviikko ottaa paikkansa maaliskuun ensimmäisellä viikolla. Projektiivikolla siis käytännössä lähdetään jonnekin lähelle, joko pysytään Italiassa tai johonkin naapurimaahan, viideksi päiväksi tekemään jotain. Sen pitää sisällyttää joko vapaaehtoistyö, luova tai fyysinen aktiviteetti, tai mielellään kaikki. Mielenkiinnolla odottelen, että millaisia projekteja sieltä on tulossa ja mikä mua kiinnostaa, ja mihin sitten lopulta päädyn ja pääsen.

SHOW'T: Kaikista UWC-kouluista meidän koulu järjestää eniten erilaisia show'ja ( miten tuo taipuu???). Tämän syksyn aikana meillä on ollut jo Welcome Show minkä kakkoset järjesti ykkösille ja sitten Occidental Show jossa olin myös itse mukana. Ensi viikolla meillä on EE-show, mistä kirjoitan sitten enemmän, sekä vielä joulukuussa ennen lomaa Eastern European show. Show't on aina tosi ihania, koska niissä on aina joku teema miten yleisön tulee pukeutua ja muutenkin niihin panostetaan paljon. Esim nyt tällä viikolla ja ensi viikolla mulla on harjoitukset melkein joka päivä (okei occidentalissa ei todellakaan mut ei siitä sen enempää..)

NATIONAL WEEKS: Eli säännöllisin väliajoin meillä on joku national week, mikä koostuu siis erilaisista aktiviteeteista, taster sessioneista ja lopulta siitä show'sta. Mun osalta se on jo ohi koska Occidental Week oli viime kuussa, mutta Eastern European on vielä tämän vuoden puolella tulossa ja sitten ensi vuonna tietenkin Latino-viikko ja Asian-week ja muita mukavia.

ASSEMBLY: Joka maanantai me kokoonnutaan koko koulun kanssa, siis kaikki oppilaat ja opettajat, auditorioon istumaan ja käydään läpi tulevan viikon asioita. Assembly koostuu siis opettajien ja opiskelijoiden ilmoituksista tulevaa viikkoa koskien.

TUTORIAL MEETING: Joka maanantai, assemblyn jälkeen, meillä on myös tapaaminen meidän tuutoriryhmän kanssa. Sillon käydään läpi poissaolot ja myöhästymiset ja sitte puhutaan millon mitäkin. Meillä on myös noin kuukauden välein semmoisia tutorial meetingejä millon mennään yleensä sen tuutoriopettajan kotiin ja kokataan ja leivotaan sinne ja sitten vietetään siellä aikaa jutellen ja syöden tuutorin ja hänen perheensä kanssa. Ensi kerraksi pitäisi tehdä piparitaikina..

COLLEGE LIFE: College life on tarkoitettu ykkösille, eli maanantaisin ennen assemblyä tai tutorial meetingin jälkeen me kokoonnutaan joko kaikki ykköset, tai sitten pienemmissä ryhmissä yhden opettajan johdolla jonnekin puhumaan millon mistäkin, oli se sitten "time management" tai "healthy lifestyle at college". Ne ei oo kenenkään ykkösen suosiossa koska maanantai on muutenkin niin kiireinen päivä kaikkien juttujen takia, mutta kyllä se menettelee.

COLLEGE MEETING: Jonain maanantaina, kuten tällä viikolla, assembly korvattiin college meetingillä. Eli yleensä vain oppilaat, tällä viikolla poikkeuksellisesti myös opettajat, kokoontuvat auditorian lattilalle istumaan rinkiin ja puhumaan asioista, mitkä koskee asioita laidasta laitaan medical centerin huonoudesta siihen ettei välitetä toisista tarpeeksi tai kommunikoida tarpeeksi. Siellä kuulee kyllä aina mielipiteitä ja joskus kiivastakin sananvaihtoa, mutta se on aika tärkeä siihen että saataisiin parannettua asioita jotka parannusta kaipaa.


Toivon, että nämä IB-postaukset auttoi nyt hieman hahmottamaan sitä arkea, mitä me täällä eletään, ja ehkä myös havainnollistamaan sen, miksi mulla ei oo hirveänä aikaa postailla.. Koska kaiken tämän päälle tulee vielä ne opiskelut ja sosialisoinnit ja (nukkuminen). Mut siis pääasiassahan tuo CAS on vaan osa IB:tä, ja kaikki muut on enemmän osa UWC:tä. Mutta arki täällä on kaikkea muuta kuin tylsää, aina löytyy tekemistä ja työt ei ikinä lopu kesken. Mutta jos teitä jäi vielä mietityttämään joku asia, niin saa kysellä, niin yritän vastata parhaani mukaan.

kuvat täältä

2 kommenttia:

  1. Toi kuullostaa niin älyttömän siistiltä!! Hieman harmittaa, etten itse edes älynnyt hakea! Oon sulle kateellinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, älä oo! tai siis joo totta kai tiedän että oon todella etuoikeutettu että saan olla täällä, mutta ei elämä täällä oo yhtään parempaa - se on vaa erilaista. :)

      Poista