sunnuntai 10. marraskuuta 2013

FOR GRANDFATHERS

Mulla on ollut kaksi pappaa koko ikäni, toinen täällä maanpäällä, ihan lähellä kotia, toinen taivaassa. Tämä on teille molemmille tänä isänpäivänä.

Isoisä, ukki, vaari, pappa. Kaikki niin kauniita sanoja. Mä en voi ikinä kuvailla sanoilla sitä, kuinka paljon kaikkea mun papat on mulle antanut. Molemmat.

Toisesta papasta mulla on valitettavasti muistoja vain lapsuudesta. Ja suurin osa niistäkin mitä muistan, on tosi hataria muistikuvia. Loput onkin sitten tarinoita, jotka olen kuullut muilta. Ja niitähän riittää. Mä en mitään muuta toivo, kuin että oisit nähnyt muutakin, kun vaan mun ensimmäiset vuodet. Mitään muuta en niin paljon toivo, kuin että oisin sulle tietyt jutut voinut kertoa. Oisin halunnut kertoa sulle, kun pääsin ensimmäisen kerran oppilaskunnanvaltuustoon. Kun pääsin aluejoukkueeseen, kun musta tuli nuorisovaltuuston puheenjohtaja. Ennen kaikkea, kun muutin elämäni tänä vuonna niiiiin monella tapaa. Mutta mä uskon, että sä näet kaikki sieltä taivaasta.


"You gave me your heart

I'll never lose that part
I think you hear me
I think you're right here

That's why I have no fear"

Mutta onneksi mulla on silti pappa maanpäälläkin, jolle kertoa kaikki nuo asiat. Tulitte mummon kaa katsomaan niiin monta lentopallo- ja pesäpallopeliä. Veit harjoituksiin, ja mitä ihmeellisimpiin muihin tapahtumiin,  jos kukaan muu ei voinut. Käytit katsomassa oikeita pelejä, joista opin niiiin paljon. Tulitte mummon kanssa kuuntelemaan mun puheita, vaikka ne oli melkein samanlaisia molemmat. Opetit, että perunamuusiin laitetaan aina sipulia ja lättytaikinan voi tehdä ilman reseptiä ja mittauksia. Arvostan ihan kaikkea enemmän, kuin mitä olen ikinä osannut tai pystynyt kiittämään. Edustat mulle työntekoa, ahkeruutta ja juuria, niiden arvostamista. Mulla ois ihan hirveenä sanottavaa, mutta ei sanoja kuvailemaan niitä. Oon vaan niin kiitollinen kaikesta mitä oot mun hyväksi tehnyt. Oot mun multisosiaalinen teräspappa.



Mun molemmat papat edustaa siis mulle tärkeitä asioita; vakautta, ahkeruutta, juuria, perinteitä. Sankaruutta.

With love,

Tiia
10.11.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti